Home » Slankekur » Proteinkur

Proteinkur

Tab dig 10kg på 20 dage

Protein slankekuren er inddelt i 4 faser,  og fokusere meget på kun at spise protein holddige madvare i perioder.

De 4 faser

1 fase Angrebfasen  har til formål at introducerende dig for dine nye madvaner, 2 fase Cruisefasen, er fasen hvor du opnår dit ønsket vægttab, man kan kalde det slankekurens hoved fase. 3 fase konsoliderende, denne fase hjælper dig med at holde vægten og stabiliserer dit vægttab.

4 fasen Permanente stabiliseringsfase, dette er den sidste og permanente fase, denne fase skal du følge resten af livet og vil hjælpe dig med at bibeholde dit vægttab for evigt.

I denne fase må man kun spise fra 10 forskellige madgrupper, men man må spise så meget man vil. Man SKAL holde sig til disse grupper og må ikke på noget tidspunkt afvige. Der er nogle enkelte begrænsninger, på hvor meget man må spise af enkelte ting, det kan læses under hver gruppe.

proteinpulver
Man skal forsøge at kombinere fra de forskellige grupp

er, så man både får oksekød, fjerkræ, fisk og skalddyr.

Gruppe 1: Oksekød og kalvekød (hestekød, for dem der spiser de

t) Spis ikke entrecot, da det indeholder for meget fedt. Det må ikke steges med fedt. Man kan hælde et par dråber fedt på panden og tører det af med et stykke køkkenrulle, for at få lidt fedt på panden. Man kan også spise oksefars med lavt fedtindhold.

Gruppe 2: Lever og tunge. Okse- og kalvelever og lever fra fjerkræ. Okse- og lammetunge.

Gruppe 3: Fisk. Alle typer fisk, frisk, frosset på dåse (ikke i olie), røget osv.

Gruppe 4: Skaldyr.Rejer, hummer, muslinger osv.

Gruppe 5: Fjerkræ. Alle typer fjerkræ, så længe man ikke spiser skindet. Man må ikke spise fjerkræ med flat næb, som and og gås.

Gruppe 6: Skinke med lavt fedtindhold. Kyllingeskinke, kalkunskinke osv. falder selvfølgelig under denne kategori. Der findes flere forskellige typer pålæg, som kan bruges, bare vær opmærksom på at fedtindholdet er lavt og vær også opmærksom på indholdet af salt.

Gruppe 7: Æg. Kan tilberedes på stort set alle måder, men uden at tilsætte fedt. Man kan lave æggekage med lidt løg eller asparges (meget lidt, da det er til at give smag), skinke, rejer osv. Man bør max. spise 3 æggeblommer per uge. Man kan spise så meget æggehvide som man vil.

Gruppe 8: 0% mejeriprodukter. Yoghurt, ost, mælk osv. med 0% fedt. Vær opmærksom på ikke at spise yoghurt med frugtstykker i angrebsfasen, da frugten indeholder meget sukker. Man bør holde sig til under 800 gram om dagen.

Gruppe 9: Halvanden liter vand om dagen. Dette er den eneste obligatoriske gruppe. Dette er meget vigtigt, for at kunne tabe sig. Man må gerne drikke Coca Cola Light og andre light sodavand, samt kaffe og te i alle faserne.

Gruppe 10: Halvanden spiseskefuld havreklid om dagen.

 

Cruisefasen (proteiner og grøntsager)

Varigheden af cruisefasen afhænger af hvor meget du vil tabe dig. Denne fase skal følges, indtil du har opnået det ønskede vægttab. I denne fase skifter man mellem dage kun med proteiner og dage med proteiner og grøntsager, med maks. 5 dage af hver. Man kan selv vælge om man vil tage fx 5 dage med proteiner, efterfulgt af 5 dage med proteiner og grøntsager. Vi anbefaler at man skifter hver dag, så man ikke bliver træt af, kun at spise proteiner flere dage i træk.

Man skal spise 2 spsk. havreklid om dagen i denne fase.

Dagene hvor man spiser grøntsager og proteiner, skal man spise begge dele, ikke kun grøntsager. Det anbefales at sammensætningen er en tredjedel grøntsager og to tredjedele proteiner.

Ikke alle grøntsager er tilladte, så her kommer en liste med tilladte og forbudte grøntsager. Man må også spise fra listen over tolereret mad- og drikkevarer. 
Tilladte grøntsager

Tomater, agurker, spinat, asparges, radiser, porre, grønne bønner, kål, svampe, selleri, fennikel, alle slags salat, aubergine, squash, peber, gulerødder og rødbeder. Man bør ikke spise gulerødder eller rødbeder til alle måltider.

Forbudte grøntsager

Kartofler, ris, majs, ærter, limabønner, linser, kikærter og bønner.

Motion

Man bør dyrke minimum 30 minutters motion om dagen. Hvis man ikke dyrker intensiv motion normalt, som løb eller sport hvor man bevæger sig meget, bør man ikke begynde på det under cruisefasen. 30 minutters motion, kan være en gåtur på 30 minutter.

Elevatoren (og rulletrapper) eksisterer ikke mere. Du må ikke længere tage elevatoren, trappen skal bruges.

 

Konsolidationsfasen

Det er meget vigtigt, at man fortsætter kuren i denne fase. Mange stopper, når de har tabt det antal kilo de ønskede, men det resulterer ofte i at man tager kiloen på igen.

Man skal følge denne fase 10 dage for hvert kilo man har tabt, så hvis man har tabt 10 kilo, skal man følge konsolidationsfasen 100 dage.

Du kan nu spise grøntsager og proteiner hver dag.

Frugt

I denne fase kan man nu begynde at spise frugt, men kun en portion om dagen.

Den forbudte frugt

Man må spise alle typer frugt på nær: banan, vindruer, kirsebær og nødder. En portion svarer til fx et æble, en pære eller en appelsin.

Brød

Det er tilladt at spise 2 skiver brød om dagen. Undgå helst hvidt brød, specielt hvis du har tendens til nemt at tage på. Spis i stedet groft eller rugbrød.

Ost

Det er tilladt at spise en portion ost om dagen, svarende til ca. 40 gram. Osten skal være af den type man skærer og ikke smøreost og skimmelost. Hvis man kan undgå oste med stort fedtindhold, er det at foretrække.

Fødevarer med stivelse

Fødevarer med stivelse omfatter blandt andet kartofler, pasta, linser, hvidt brød, ris, cuscus og majs. Man skal dele konsolidationsfasen op i to lige store dele. I den første del, må man spise en portion mad om ugen med stivelse og i anden del må man spise to portioner om ugen. En portion svarer til omkring 200 gram.

Kød

Det tillades at man spiser lammekølle og magert svinekød en til to gange om ugen i denne fase, ud over de andre typer kød fra de andre faser, som selvfølgelig stadig tillades.

Festmiddag

En festmiddag kan indeholde alle de typer madvarer man ønsker, men der er nogle restriktioner. Man spiser kun en portion, det vil sige at man fylder ikke tallerknen igen, når man har spist en portion. Man kan spise både forret, hovedret og dessert med et glas vin eller en øl til. Man må ikke holde to festmiddage lige efter hinanden, altså hvis man spiser festmiddag lørdag til middag, må man ikke spise festmiddag lørdag aften.

Som med fødevarer med stivelse, opdeler man konsolidationsfasen i to lige store dele og i den første del må man spise en festmiddag en gang om ugen og i anden del, må man spise en festmiddag to gange om ugen.

protein pandekager
Torsdag kun med proteiner

I konsolidationsfasen skal man have en dag om ugen, hvor man kun spiser proteiner. Torsdag er den bedste dag, da det er før weekenden, hvor man normalt holder festmiddag. Det bør være den samme dag hver uge, så hvis man vælger onsdag, så bør det altid være onsdag.

Havreklid

Man skal spise 2 spiseskefulde havreklid om dagen i denne fase.

Motion

Man skal fortsætte med motion hver dag og man bør dyrke minimum 25 minutter, men gerne mere.

 

Stabiliseringsfase

Den permanente stabiliseringsfase varer resten af livet og hjælper med, ikke at tage de tabte kilo på igen.

Konsolidationsfasen som base

Brug konsolidationsfasen som base for din kost. Spis alle de proteiner og grøntsager du vil og spis 1 stykke frugt om dagen, 2 skiver brød, 40 gram ost om dagen, 2 portioner mad med stivelse og 2 festmiddage om ugen, men tag kun en portion.

Du kan godt afvige fra dette, da det ikke er strengt nødvendigt at følge denne plan, men det er en god hjælp til at holde vægten nede.
Motion

20 minutters motion hver dag og du tager aldrig mere elevatoren.

Torsdag med proteiner

Det er vigtigt at have en dag om ugen med proteiner og som under konsolidationsfasen, foreslås det at man vælger torsdag.

Tre skefulde havreklid hver dag

Du skal spise tre skefulde havreklid hver dag resten af livet.

Proteinkur

Comments are closed.